[Kijkcijfers] Kijktijd daalt in november met 4 procent - Ziggo Sport eist plaats op

  • Media
  • 19 dec 2016 @ 14:36
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • TelevisieKijkcijfers

In november werd er 194 minuten naar televisie gekeken, tegen 202 minuten in november 2015. Daarmee daalt de kijktijd met 4 procent. De daling van de kijktijd is een vrij recent fenomeen, tot aan 2014 steeg de kijktijd gestaag.

 

In de afgelopen 12 maanden zagen we alleen een plus in de kijktijd in de sportzomer - EK Voetbal, Olympische Spelen. Vergelijken we met twee jaar geleden dan staan er alle maanden minnen.

Dan de marktaandelen. NPO zag het marktaandeel 0,9 procentpunt stijgen van 32,4 procent in november 2015 naar 33,3 procent in november 2016.  RTL zag het marktaandeel met 1,6 procentpunt dalen van 32,5 naar 30,9 procent. SBS daalde 0,2 procentpunt van 19 naar 18,8 procent. SBS zag daarmee het verschil in marktaandeel met RTL teruglopen van 13,5 procentpunt in november 2015 tot 12,1 procentpunt in november 2016.

Het gezamenlijk marktaandeel van NPO, RTL en SBS daalde van 83,9 procent in november 2015 naar 83 procent in november 2016.

Het gezamenlijk marktaandeel van NPO, RTL en SBS staat onder druk en de niche-zenders winnen aan kracht. Belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen twee jaar is voor wat betreft de niche-zenders de komst van Ziggo Sport. De zender bleef in de eerste maanden een bescheiden speler met een marktaandeel van 0,4 procent. Daarna kwam de groei. In oktober deed Ziggo Sport 1,3 procent , in november 1 procent.

 

Op vrijdag trektT he Voice of Holland (RTL4)  2,3 miljoen kijkers. het Acht Uur Journaal  (NOS, NPO1) 2,1 miljoen. RTL4 scoort ook met GTST (1,6 miljoen) en RTL Late Night (1,4 miljoen).
 

16 december 2016 Uitzenddag (KDU) TOT 6+ pos tijd titel zender kdh madl abs 1 2041
VOICE OF HOLLAND THE BATTLE
RTL4 14,5 33,6 2.264.000 2 1959
JOURNAAL 20 UUR
NPO1 13,7 35,5 2.132.000 3 2033
FLIKKEN MAASTRICHT
NPO1 11,0 24,5 1.713.000 4 2009
GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN
RTL4 10,3 25,2 1.600.000 5 2236
RTL LATE NIGHT
RTL4 9,1 30,1 1.421.000 6 1857
WERELD DRAAIT DOOR
NPO1 7,4 24,5 1.149.000 7 1931
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 7,1 22,1 1.105.000 8 1759
JOURNAAL 18 UUR
NPO1 6,3 28,5 978.000 9 2026
SLIMSTE MENS
NPO2 6,2 14,1 969.000 10 1814
EENVANDAAG
NPO1 6,0 24,5 942.000 11 1834
RTL BOULEVARD
RTL4 5,7 20,9 894.000 12 2250
SHOWNIEUWS
SBS 6 5,7 18,0 894.000 13 2230
HART VAN NEDERLAND
SBS 6 5,3 14,2 830.000 14 1831
GESPREK MET DE MINISTER PRESIDENT
NPO1 5,1 20,5 795.000 15 2130
VAN A NAAR B
NPO1 4,7 11,2 733.000 16 1818
EDITIE NL
RTL4 4,6 18,6 721.000 17 2346
LATE NIEUWS
RTL4 4,6 21,0 713.000 18 2302
PAUW
NPO1 4,1 15,6 636.000 19 2225
STUDIO SPORT EREDIVISIE OP VRIJDAG
NPO1 4,0 10,8 623.000 20 2200
NIEUWSUUR
NPO2 3,4 8,7 536.000 21 2030
VOETBAL INSIDE
RTL7 3,1 7,2 489.000 22 1712
TIJD VOOR MAX
NPO1 3,1 20,5 483.000 23 1800
ZES UUR NIEUWS
RTL4 3,1 14,1 477.000 24 2030
HOBBIT
SBS 6 3,0 8,8 461.000 25 1928
UTOPIA
SBS 6 2,8 8,8 444.000  

 

De zaterdagavond is meestal de slechtst bekeken avond van het weekend. Het Acht Uur Journaal (NOS, NPO1) trekt 1,8 miljoen kijkers. Ik hou van Holland (RTL4) komt tot 1,4 miljoen kijkers, RTL4 programma's als Collectief Geheugen en TV Kantine weten het miljoen kijkers niet te halen. Naar het Groot Dictee der Nederlandse Taal (NTR, NPO2) kijken 368.000 mensen.

17 december 2016

  Uitzenddag (KDU) TOT 6+ pos tijd titel zender kdh madl abs 1 1959
JOURNAAL 20 UUR
NPO1 11,3 31,2 1.763.000 2 2246
STUDIO SPORT EREDIVISIE
NPO1 9,4 31,5 1.471.000 3 2035
IK HOU VAN HOLLAND
RTL4 8,9 22,3 1.380.000 4 2157
KWIS
NPO1 8,5 22,2 1.322.000 5 1907
KASSA
NPO1 7,8 26,3 1.216.000 6 2029
JOCHEM MYJER EVEN GEDULD AUB
NPO1 7,1 18,1 1.111.000 7 1800
JOURNAAL 18 UUR
NPO1 5,9 27,4 918.000 8 2208
COLLECTIEF GEHEUGEN
RTL4 5,8 16,5 904.000 9 2010
TV KANTINE
RTL4 5,7 15,2 881.000 10 1818
EENVANDAAG
NPO1 5,1 22,0 802.000 11 2230
HART VAN NEDERLAND
SBS 6 4,9 14,0 756.000 12 1900
LACHEN OM HOME VIDEOS
SBS 6 4,3 13,9 677.000 13 1815
EIGEN HUIS EN TUIN
RTL4 4,3 18,0 676.000 14 1930
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 4,3 14,2 673.000 15 2019
FROZEN
SBS 6 3,7 9,4 573.000 16 2253
SHOWNIEUWS
SBS 6 3,5 11,7 548.000 17 2335
STUDIO SPORT
NPO1 3,5 16,5 539.000 18 1856
PLANETS GOT TALENT
RTL4 3,3 11,8 519.000 19 2310
CHANTAL BLIJFT SLAPEN
RTL4 3,2 13,7 492.000 20 2201
NIEUWSUUR
NPO2 3,0 7,8 470.000 21 1702
ROBS GROTE TUINVERBOUWING
SBS 6 2,9 16,2 447.000 22 1939
BLAUW BLOED
NPO2 2,8 8,4 440.000 23 1816
20 GRAPPIGSTE MINKUKELS
SBS 6 2,4 9,9 376.000 24 2000
HEL VAN 63
NPO3 2,4 6,2 372.000 25 2022
GROOT DICTEE DER NEDERLANDSE TAAL
NPO2 2,4 6,0 368.000


Zondag is steevast de beste televisie-avond van de week. 2,7 miljoen mensen kijken naar Studio Sport Eredivisie (NOS, NPO1) - Ajax en PSV spelen gelijk, Feyenoord is herfstkampioen.

Ajax-PSV wordt live uitgezonden door Fox Sports. De wedstrijd trekt 820.000 kijkers, de best bekeken uitzending van Fox Sports ooit. Maarten van Rooijen, Communications Director bij FOX Networks Group: 'Het recordaantal kijkers voor Ajax - PSV past in de explosieve groei van FOX Sports in de eerste seizoenshelft. De kijkcijfers in de eerste 17 Eredivisie speelronden van 2016/17 laten een stijging zien van 32 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015/16. Deze positieve ontwikkeling is een rechtstreeks gevolg van de eveneens sterk gegroeide beschikbaarheid van FOX Sports in de Nederlandse huishoudens sinds 1 augustus. De best bekeken wedstrijden in de eerste seizoenshelft na Ajax - PSV waren Feyenoord - Ajax (23 oktober 2016, 780.000 kijkers) en FC Twente - Ajax (11 december 2016, 573.000 kijkers).'

Ook Ziggo Sport heeft een goede zondag. De zender profiteerde dit jaar optimaal van de successen van Max Verstappen in de Formule 1 maar er wordt ook gescoord met andere sporten. Zo keken er 783.000 mensen naar de Ziggo Sport uitzending van het kickboks-gevecht tussen Badr Hari en Rico Verhoeven op 10 december. Op zondag kijken 400.000 mensen naar de EK handbal finale tussen Noorwegen en Nederland.

 

18 december 2016 Uitzenddag (KDU) TOT 6+ pos tijd titel zender kdh madl abs 1 1858
STUDIO SPORT EREDIVISIE
NPO1 17,4 43,8 2.708.000 2 2000
JOURNAAL 20 UUR
NPO1 17,0 40,0 2.643.000 3 2023
KERST MUZIEKGALA 2016
NPO1 10,3 23,6 1.600.000 4 2134
REUNIE
NPO1 7,2 17,6 1.129.000 5 2013
SKYFALL
RTL4 6,8 16,7 1.053.000 6 2229
HART VAN NEDERLAND
SBS 6 6,4 18,0 991.000 7 2126
UNDERCOVER IN NEDERLAND
SBS 6 5,8 14,0 907.000 8 2251
SHOWNIEUWS
SBS 6 5,5 19,7 850.000 9 1639
VOETBAL ED AJAX PSV
FS1E 5,3 21,5 820.000 10 2029
WEGMISBRUIKERS
SBS 6 4,9 11,3 767.000 11 1811
STUDIO SPORT
NPO1 4,9 15,7 763.000 12 1933
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 4,6 11,6 724.000 13 2231
STUDIO VOETBAL
NPO1 4,3 14,2 670.000 14 1929
VTWONEN ZELF AAN DE SLAG
SBS 6 3,2 7,8 500.000 15 1930
3FM SERIOUS REQUEST
NPO3 3,2 7,7 494.000 16 2200
NIEUWSUUR
NPO2 3,1 7,9 485.000 17 1730
CARLOS TV CAFE
RTL4 3,1 9,8 477.000 18 1715
STUDIO SPORT CHRISTIJN GROENEVELD VALLEN EN OPGESTAAN
NPO1 2,9 12,3 453.000 19 2105
2DOC
NPO2 2,8 6,6 442.000 20 2001
BORDER SECURITY AMERICAS FRONT LINE
Ver 2,7 6,4 419.000 21 1753
HANDBAL EK NLD NOR DAMES F
ZSport 2,6 7,7 400.000 22 1829
JE EIGEN DROOMHUIS
SBS 6 2,5 6,9 390.000 23 1657
VELDRIJDEN WB HEREN
NPO1 2,5 12,1 386.000 24 2331
KWIS
NPO1 2,4 16,6 378.000 25 2115
AMSTERDAM EN VELE ANDEREN
NPO3 2,4 5,7 378.000

 

 

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken